פולידקטילי או אצבעות עודפות – קראו כאן את כל המידע החיוני

מה הן אצבעות עודפות?

הליך יצירת הגף העליון כפי שאנחנו מכירים אותו, מתחיל ביום ה- 26 לאחר היווצרות העובר. תחילה נוצר ה- limb bud – אוסף תאים אשר בהמשך יתמיינו לזרוע, מרפק, אמה ויד.
במהלך 26 הימים הבאים נוצרים מכלול הרכיבים שיהוו את כל חלקי הגף העליון, וכך – 52 יום לאחר היצירה האצבעות כבר נפרדות לחלוטין. בשלב זה מתחילה היווצרות המפרקים. לעיתים, כתוצאה מגירוי עודף – נוצרות אצבעות נוספות.
את האצבעות העודפות מקובל לחלק קודם כל לפי מיקומן – בצד האגודל (אגודל עודף – פולידקטילי רדיאלי = פרהאקסיאלי), בצד הזרת (אצבע עודפת – פולידקטילי אולנרי = פוסטאקסיאלי), או במרכז היד (אצבע עודפת – פולדקטילי מרכזי)
ישנו רכיב גנטי משמעותי בהיווצרות אצבעות עודפות, וישנן משפחות בהן הילדים באופן קבוע נולדים עם 12 אצבעות ואף יותר.
לעיתים, ההופעה של אצבע עודפת יכולה להעיד על מוטציה חדשה, במקרים אלו עוד בתקופת ההריון יש מקום להשלים בירור בשאלה של אזורים אחרים היכולים להפגע.

פולידקטילי

אגודל עודף – Preaxial polydacyly

השם אגודל עודף אינו מדוייק, על פי רוב מדובר על התפצלות של האגודל המקורי לשני חלקים (או יותר) ולכן שם מדוייק יותר הינו אגודל מפוצל (Split thumb) – המעיד שהאגודלים שנוצרו קטנים יותר מזה המקורי שהתפצל.
התופעה של אגודל מפוצל יחסית שכיחה, ושניה בשכיחות שלה רק לאגודל הדק מולד. מרבית המקרים הינם אקראיים (ספורדיים) – ואינם קשורים לתופעה גנטית רחבה יותר.
את האגודל המפוצל מסווגים לפי קלסיפיקציית וואסל (Wassel) – אשר תיאר חלוקה על פי גובה הפיצול של האגודל.
במרבית המקרים – אגודל מפוצל דורש ניתוח לתיקונו, כאשר את הניתוח מתכננים לאחר גיל שנה על מנת לתת למח התינוק להבשיל לפני הליך ההרדמה הכללית הדרוש לניתוח.

פולידקטילי

אצבע עודפת – Postaxial polydactyly

אצבע עודפת יכולה להופיע גם אולנרית (בצד הזרת) וגם במרכז היד, אולם ההופעה במרכז היד יחסית נדירה.
הסיבה להופעת אצבע עודפת הינה הרבה פעמים גנטית – תורשה אוטוזומלית דומיננטית – כלומר במידה ולאחד ההורים יש את הגן לאצבע עודפת – לכל ילד יש סיכוי של 50% להופעת הגן הזה – ומכאן להופעת אצבע/ות עודפ/ת.
לעיתים אצבע עודפת יכולה להיות חלק מסינדרום ולכן יש מקום להשלים בירור עוד במהלך ההריון.
האצבע העודפת יכולה להיות אצבע במלואה, או שארייתית, והטיפול באצבע תלוי במידת החיבור שלה ליד. אצבעות קטנות לרוב מסירים מייד לאחר הלידה על ידי חסימה של בסיס האצבע עם קליפ או תפר, בעוד שאצבעות מפותחות ניתן להסיר בניתוח הנעשה לרוב לאחר גיל שנה על מנת לתת למח התינוק להתפתח טרם ההרדמה.

פולידקטילי

מה יש לבצע במקרים של אצבעות עודפות?

על פי רוב אצבעות עודפות מתגלות עוד בתקופת ההריון – בהמלך הסקירות. במידה והן אינן מתגלות בהריון, כמובן ניתן לראות אותן בעת הלידה.
לאחר גילוי אצבעות עודפות יש מקום להשלים בירור של מערכות נוספות המתפתחות באותו הגיל, בדיקות שמבוצעות במהלך הסקירה בהריון, או מייד לאחר הלידה על ידי רופא הילדים.
בעת השחרור מבית החולים לאחר הלידה לרוב תקבלו המלצה אודות בדיקות נוספות שמומלץ להשלים (אם יש צורך) כדוגמת US לבבי.
במידה והאצבע העודפת דורשת תיקון בניתוח, מומלץ לדחות הניתוח לאחר גיל שנה. על פי רוב יש לבצע בדיקה מלאה של היד לקראת גיל 9 חודשים כולל צילומי רנטגן לצורך קביעת תוכנית ניתוחית.

במידה ויש אצבע עודפת – יש ליצור קשר עם ד"ר גרנות על מנת לתאם פגישה לצורך תכנון המשך הטיפול

לקביעת תור השאר פרטים כאן