אצבע לא מתיישרת אחרי חבלה – אבחון מוקדם חשוב ביותר במקרה של חתכים בגידים מיישרים

מהם הגידים המיישרים?

הגידים המיישרים הם כבלים חלקים המחברים את שרירי האמה עם עצמות כף היד ובעיקר עצמות האצבעות והאגודל. בבסיס האצבעות אל הגיד הארוך המגיע מהאמה מצטרפים גידים קטנים יותר משרירי כף היד ליצירת יריעה גידית בצד הגבי של האצבעות. היריעה הזו מתחלקת לרצועה מרכזית (central slip) המיישרת את הגליל האמצעי, ולשתי רצועות צידיות המתחברות אח"כ (terminal tendon) ומיישרות את הגליל המרוחק.
הגידים עוברים ממש מתחת לעור בצד הגבי של האצבעות וכף היד, ויכולים להפגע מכל חתך במקומות אלו. לעיתים הגידים יכולים להתלש מהעצם כתוצאה ממשיכה חזקה של האצבע.

אצבע לא מתיישרת

מהם הסימנים לפגיעה בגידים מיישרים?

חתך בגב כף היד המלווה בחוסר יכולת ליישר את האצבע באופן חלקי או מלא, כאבים בעת ניסיון יישור של האצבע, ונטיה של האצבע לצנוח. צילומי רנטגן אינם מראים גידים, ויבוצעו בחשד לגוף זר או פגיעה בעצם.

אצבע לא מתיישרת

מהו הטיפול בפגיעה גידית?

תיקון ניתוחי. גידים חתוכים אינם יכולים להחלים מעצמם, המתח בגיד גורם לשני קצוות הגיד להפרד – לעיתים עם פער של מספר סנטימטרים בינהם. ללא טיפול ניתוחי אין כל סיכוי לחזרה של תפקוד האצבע. הניתוח לרוב מבוצע תחת הרדמה כללית או אזורית, החתך המקורי מורחב על מנת למצוא ולזהות את קצוות הגיד הפגוע, והגיד נתפר. בגמר הניתוח היד מושמת בסד גבס כאשר שורש היד והאצבעות במנח המוריד מתח מהתיקון.

ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה

לאחר הניתוח, בכפוף למידת הפגיעה בגיד וחוזק התיקון שהתאפשר, ד"ר גרנות יפנה אותך למרפאת ריפוי בעיסוק, שם ניתן יהיה להמיר את סד הגבס לסד פלסטי.
תוכנית הטיפול תוכתב על ידי ד"ר גרנות על סמך ממצאי הניתוח – אותם יוכל לפרט בגמר הניתוח. מטרת ההפעלה הינה לייצר תנועה עדינה של הגיד על מנת למנוע הדבקות של הגיד לרקמות סביב, ומנגד למנוע קרע של התיקון. על פי רוב יש צורך בשימוש בסד למשך 6 שבועות, לאחריו חזרה הדרגתית לפעילות. עם זאת, הגיד לא חוזר לכח מלא אלא כעבור 3 חודשים מהתיקון, והתנועה יכולה להשתפר בהדרגה על פני חצי שנה מהניתוח.

סיבוכים

כשל של התיקון –
כשל של התיקון לרוב מתרחש בשלב המוקדם (כאשר הגיד הינו הכי חלש). המטופל/ת ירגיש/ה תחושה של קפיצה, לאחריה תנועת האצבע תחמיר בהשוואה לתנועה שכבר הושגה. במידה וקיימת תחושה שכזו יש לפנות בהקדם לביקורת, כיוון שהאפשרות לתיקון חוזר אובדת כעבור מספר ימים.

הדבקות של הגיד למעטפת –
כאשר הגיד נדבק למעטפת הוא אינו יכול להעביר את כוחות השריר לאצבע. ניתן יהיה להניע את האצבע עם הפעלת כח מבחוץ (תנועה פסיבית), אולם לא ניתן יהיה להניע את האצבע על סמך הגידים שלה (תנועה אקטיבית). על פי רוב עבודה נוספת במסגרת ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה עשויה לשפר את המצב. לעיתים יש צורך בניתוח נוסף לשחרור הדבקויות (טנוליזיס), אולם לרוב במצב שכזה לא תהיה חזרה לטווח מלא של האצבע.

במידה וקיים חשד / ידוע על פגיעה בגידים המיישרים – יש ליצור קשר בהקדם עם ד"ר גרנות, על מנת שניתן יהיה לבצע בדיקה ולהחליט באם יש צורך בהתערבות ניתוחית

לקביעת תור השאר פרטים כאן