כאבים באגודל ביד עלולים להיות סימן לשחיקה של מפרק בסיס האגודל (CMC1 Arthritis)

מהי שחיקה של מפרק בסיס האגודל?

מפרק בסיס האגודל הינו מפרק בין עצם המסרק הראשונה (metacarpal – מטהקרפלית), לבין עצם הטרפזיום (trapezium – אחת העצמות הקרפליות הנמצאות בשורש היד), ונקרא בקיצור CMC.
באופן יחסי למפרקי CMC אחרים (בין עצמות המסרקשל האצבעות האחרות לעצמות קרפליות נוספות), רמת התנועתיות במפרק זה מאוד גבוהה. גם טווח התנועה, וגם העומס על המפרק גבוהים בצורה חריגה, ולכן מפרק זה הוא המפרק הנוטה להשחק בכף היד.
אצל מרבית האנשים מעבר לגיל 60 קיימת שחיקה בדרגה זו או אחרת של מפרק זה. אולם, בחלק מהאנשים ישנה שחיקה מוגברת של המפרק – אם זה כי קיימת פעילות מרובה של המפרק במסגרת העבודה / בית, ואם זה מסיבות גנטיות.
השחיקה של המפרק דומה לשחיקת כל מפרק אחר בגוף (כדוגמת שחיקה של מפרק הברך או מפרק הירך), והפגיעה היא בעיקר בסחוסים של בסיס המסרק ושל הטרפזיום.

כאבים באגודל ביד

מהם הסימנים לשחיקה של בסיס האגודל?

התלונות בתחילה לרוב אינן קבועות, ומופיעות רק בעת עומס על המפרק. בעת ניסיון לבצע אחיזת Pinch של האגודל כנגד האצבע השניה (לדוגמה בעת החזקת מפתח) מופעל לחץ על המפרק.
תחת עומס זה – יופיעו כאבים באזור המפרק שיוחמרו בעת ניסיון תנועה תחת לחץ.
תחת המשך פעילות עם האגודל השחיקה מפרקית לך ותחמיר, וצפויה התפתחות הדרגתית של כאבים עד כדי כאבים קבועים והמנעות מלאה משימוש באגודל.
מקובל לחלק את השחיקה על פי הממצאים בצילום רנטגן של המפרק לארבע דרגות, כאשר הדרגה הרביעית מייצגת מצב בו השחיקה כבר החלה גם במפרקים הסמוכים עקב העומסים הלא טבעיים.

כאבים באגודל ביד

מהם הטיפולים בשחיקה של מפרק בסיס האגודל?

לצערינו, עד היום לא נמצא דרך לגרום למפרק להתחדש, ולכן מרגע שהתחילה השחיקה של המפרק – דינו להמשיך ולהשחק.
המטרה בטיפול בשחיקה של בסיס האגודל הינה להאט עד כמה שניתן את שחיקת המפרק, ובמקביל להפחית את הכאבים ולשפר את תפקוד האגודל.
אחד הרכיבים החשובים בהפחתת השחיקה הינה הגבלה של תנועת המפרק. עם זאת – חשוב להקפיד להגביל רק את מפרק ה- CMC, ולא להגביל את כל תנועת האגודל. סדים ייעודיים ניתן לקנות או ניתן להתאים אישית במסגרת ריפוי בעיסוק.
שיפור הכאבים יכול להתבצע בתרופות משככות כאב, או בהזרקת סטרואידים מקומית אל תוך המפרק. הזרקות PRP למפרק זה לא הוכחו כיעילות.

כאבים באגודל ביד

מה התוצאות הצפויות של שחיקת בסיס האגודל?

למרות מיטב הטיפולים, הצפי הינו להתקדמות הדרגתית במידת השחיקה ובכאבים.
באופן הדרגתי המפרק מתנפח על ידי אוסטיאופיטים (שבבי עצם הנוצרת על ידי הגוף על מנת להפחית מגע), ככל שהשחיקה מתקדמת כך גוברים גם הכאבים – ומכאן ההמנעות של המטופל מהנעת המפרק.
עם הזמן המפרק מפסיק לתפקד לחלוטין ונותר בכפיפה, על מנת לשמר את יכולת האחיזה מפרק ה- Metacarpal-Phalangial הראשון (בין המסרק לגליל המקורב של האגודל) מתחיל לבצע יישור יתר ועל ידי כך מתחילה שחיקה של מפרק זה בנוסף.
הכאבים מובילים להמנעות מוחלטת משימוש באגודל ולקושי משמעותי בתפקוד היד.
על פי רוב בשלב שבו תפקוד היד נפגע, והאפשרויות השמרניות מוצו, יש מקום לשקול התערבות ניתוחית – בין אם זה ניתוח טרפזקטומיה, ובין אם זה ניתוח להחלפת המפרק למפרק מלאכותי.

כאבים באגודל ביד

במידה וקיים חשד / ידוע על שחיקה של בסיס האגודל – יש ליצור קשר עם ד"ר גרנות על מנת לתאם פגישה לצורך החלטה בדבר טיפול שמרני / ניתוחי

לקביעת תור השאר פרטים כאן