דלקת בגיד כף היד - כל המידע הנדרש

מהי דלקת?

חשוב לדעת כי תהליך דלקתי (inflamation) שונה מתהליך זיהומי (infection).

בשניהם קיימת מעורבות של תאי הדם הלבנים ומערכת החיסון, אולם במקרה של זיהום התגובה היא לגורם חיצוני כלשהו (וירוס / חיידק / אחר), בעוד שבתגובה דלקתית הגוף מנסה לרפא את עצמו על ידי גיוס תאים וחומרים לצורך התיקון.

דלקות עם כך, הן חלק מהליך הריפוי התקין של הגוף. על פי רוב, הליך דלקתי מתחיל כתוצאה מארוע כלשהו (טריגר), ולאחר סיום הטיפול במאורע וההחלמה – ההליך הדלקתי חולף.

כך לדוגמה – לאחר פעילות מאומצת בחדר כושר, חלק מסיבי השריר נקרעים. על מנת להחלים – הגוף מייצר תגובה דלקתית סביב לסיבים הקרועים, ובהליך מסודר מפרק את הסיבים הקרועים ומתקנם.

כל עוד תגובה דלקתית הינה מאוזנת – כלומר מתחילה מארוע ברור ומתקנת אותו – אין כל סיבה להתערב בה.

מתי כן יש צורך בהתערבות?

לעיתים הליך דלקתי מתחיל כתוצאה מארוע מסויים, אולם במקום לדאוך בהדרגה, הדלקת רק הולכת ומחריפה. גם לאחר מנוחה – עדיין הדלקת ממשיכה, וכל גירוי מינימלי גורם להחמרה חוזרת.

במקרים אלו, יש מקום לנסות ולדכא את הדלקת על מנת להביא להקלה בכאבים. לאחר חלוף הדלקת – ובמידה והארוע שהחל אותה חלף, נוכל להפסיק את הטיפול ולחזור בהדרגה לפעילות רגילה.

טיפול שמרני בדלקות

הטיפול הטוב ביותר הראשונית להליך דלקתי – הוא מנוחה.

מרבית הפעמים עצם הורדת העומס (הורדת עומס בעבודה פיזית או הורדת פעילות גופנית) תפחית את הדלקת, ותאפשר לגוף להחלים.

לעיתים – יש צורך בשימוש בתרופות נוגדות דלקת (כדוגמת ארקוקסיה, אתופן, קספו, בריקסין ועוד), אשר מפחיתות את הדלקת עצמה על ידי דיכוי יצירת התאים הדלקתיים.

על מנת להקל על הורדת העומס, ניתן להעזר בסדים (splint) או בחבקים (brace) המונעים תנועה של מפרק – ועל ידי כך מפחיתים את העומס מהשריר / גיד המודלק.

דלקת בגיד כף היד

הזרקת סטרואידים

במקרים בהם התגובה לטיפול שמרני לא מספיקה, ניתן לשקול התערבות פולשנית. הזרקת סטרואידים הינה פעולה נפוצה, במטרה להפחית את ההליך הדלקתי המקומי.

למרות העובדה שהפעולה נפוצה מאוד, גם היא כוללת בחובה מספר סכנות, ויש מקום לשקול כל מקרה לגופו – האם הזריקה צפויה להועיל, אל מול הסכנות / הסיבוכים להם היא עלולה לגרום.

טיפול ניתוחי

טיפול ניתוחי במרבית הדלקות אינו נדרש, והוא היוצא מן הכלל.

במרבית המקרים, טיפול שמרני מתאים יתפור לחלוטין את הבעיה, ולא נזדקק לפעולה נוספת.

במיעוט המקרים, ובעיקר במספר נקודות בעייתיות (מרפק טניס, אצבע הדק, תסמונת דהקרווין ועוד), טיפול שמרני עלול להגיע למיצוי – ובמקרה שכזה יש מקום לשקול התערבות ניתוחית.

מכיוון שכל מקרה לגופו, יש מקום להיוועץ עם מומחה לכירורגיה של היד טרם החלטה בדבר התערבות כלשהי לדלקות חוזרת.

מאמרים בתחום

לקביעת תור השאר פרטים כאן