קרע רצועה ביד - כיצד ניתן לטפל בפגיעה ברצועות היד

מהן רצועות?

כל המפרקים בגופינו מיוצבים על ידי מספר רכיבים נפרדים, אשר יחדיו מייצרים אפשרות למפרק לנוע בכיוון שהגוף זקוק לו, ולא לנוע בכיוון שאינו נחוץ.

שורש היד לדוגמה יכול לנוע ב- 6 כיוונים – יישור וכיפוף, הטיה אולנרית ורדיאלית, וסיבוב סביב צירו (פרונוסופינציה). לעומתו – מפרקי האצבעות מוגבלים לתנועה במישור אחר – כפיפה ויישור בלבד.

על מנת לשמור על מפרקים אלו במקומם, קיים שיתוף פעולה בין – המבנה הגרמי של המפרק, הרצועות המחזיקות אותו, השרירים והגידים הפועלים על המפרק והרקמה הרכה שסביבו.

הרצועות מחברות בין שתי עצמות סמוכות, ומייצרות מבנה סמי-אלסטי, המאפשר תנועה קלה אולם מונע תנועה מעבר לגבול מסויים.

 

מה מוביל לפגיעה ברצועות?

הרצועות עלולות להפגע במקרים בהם פועל עליהם כח רב מידי. בתמונה האקוטית – מדובר יהיה בנפילה על היד, או חבלה אחרת – הגורמת באופן פתאומי לעומס בו הרצועה לא יכולה לעמוד – והיא תקרע או תתלש מאחת העצמות אליהן היא מחוברת.

בתמונה הכרונית – הפעלה של עומס מרובה על אחת הרצועות לאורך שנים, תוביל בהרדגה למתיחה שלה העלולה להוביל בסופו של דבר לקרע כתוצאה מחולשה מצטברת.

שחקני בייסבול (מגישי הכדורים) לדוגמה מפעילים לאורך שנות המשחק שלהם כוחות אדירים על המרפק שלהם – כתוצאה מכך הרצועה המדיאלית במרפק הולכת ונמתחת. הדבר מוביל לגמישות מרובה, ועלול להוביל לקרעים ברצועה.

האם רצועות מחלימות?

גוף האדם הוא מכונה היודעת לתקן את עצמה. במרבית המקרים – קרע של רצועה יכול להחלים מעצמו, כל עוד המתח על הרצועה פסק.

לדוגמה – לאחר פריקה של אצבע (בה הרצועות נקרעו), מקובל לקבע את האצבע במנח בו העומס על הרצועות יורד, וכך לאפשר לרצועות להדבק חזרה למקומן.

סוג הקיבוע ומשך הזמן הדרוש להחלמה משתנה בין מפרק למפרק, ובין רצועה לרצועה.

ניתוחים לתיקון רצועות

למרות שמרבית המקרים מסתדרים היטב ללא טיפול ניתוחי, ישנם מקרים מיוחדים בהם הרצועות אינן יכולות להחלים מעצמן. לעיתים זה כתוצאה ממיקום הרצועה (לדוגמה UCL), לעיתים כיוון שקיבוע המפרק אינו מספיק יציב על מנת לאפשר החלמה (רצועות שורש היד), ולעיתים כיוון שהקרע הינו קרע כרוני – אשר אינו יכול לתקן את עצמו (קרעים ב- TFCC)

במקרים מיוחדים אלו – לעיתים יש צורך בהתערבות ניתוחית – תיקון הרצועה או הטריה של השוליים הפגועים שלה, על מנת להפחית כאבים ולאפשר חזרה לתפקוד טוב של היד כולה.

ייעוץ לגבי פגיעה ברצועות

על מנת להחליט מהו הטיפול המיטבי עבור פגיעה ברצועה ביד, יש מקום לפגישת ייעוץ עם מומחה בתחום.

במידה וקיים חשד / ידוע על פגיעה ברצועות היד – יש ליצור קשר בהקדם עם ד"ר גרנות, על מנת שניתן יהיה לבצע בדיקה ולהחליט באם יש צורך בטיפול ניתוחי או קיבוע.

מאמרים בתחום

לקביעת תור השאר פרטים כאן