כאבים במפרק היד - חשד לשחיקה במפרקי היד והאצבעות

מהי שחיקת מפרקים?

בגופינו בין כל שתי עצמות קיים מפרק. המפרק הוא זה שמאפשר לעצמות לנוע זו ביחס לזו ללא כאבים. המפרקים על פי רוב מותאמים זה לזה מבחינת שטח המגע, כאשר על גבי ראש כל עצם נמצאת שכבה של סחוס. יתר חלל המפרק מלא בנוזל מפרקי.

הסחוס הינו רקמה מיוחדת, המאפשרת תנועה עם חיכוך נמוך, וכן משמשת לבלימת זעזועים במידה מסויימת. להבדיל מעצמות, המסוגלות לתקן עצמן על ידי בניית עצם נוספת (לדוגמה בשבר), סחוסים אינם יכולים לתקן את עצמם – וההחלמה שלהם היא על ידי רקמה פיברוטית – שאינה זהה למבנה סחוס טבעי.

המשמעות היא שכאשר הסחוס נפגע – בין אם זה כתוצאה מטראומה כמו שבר, או כתוצאה משימוש לאורך שנים – מה שגורם לשחיקתו, הגוף אינו מסוגל להחזיר את המפרק לתפקוד מושלם.

 

האם שחיקת מפרקים בידיים נפוצה?

שחיקת מפרקים בכל הגוף מתרחשת באופן טבעי ככל שמתבגרים. חלק מהמפרקים נוטים להשחק מהר יותר (כדוגמת מפרק הברך או מפרק הירך), וחלקם פחות.

בידיים המפרקים המועדים לשחיקה מוקדמת באופן טבעי הינם מפרקי בסיס האגודל (CMC) ומפרקי האצבעות הקטנים (DIPJ – המפרק הבין גלילי המרוחק). עם זאת מפרקים נוספים נשחקים גם הם באופן טבעי, בהתאם לעומס עליהם.

האם יש סיבות נוספות לשחיקת מפרקים?

מעבר לשחיקה טבעית של המפרק, ישנם מספר סיבות העלולות להוביל לשחיקה מוגברת של מפרקים.

מכלול המחלות הראומטיות כדוגמת ראומטיק ארתריטיס (raumatic arthritis) או פסויריאזיס (psoriatic arthritis) מובילות לשחיקה מוגברת שלהמפרקים הקטנים בידיים. הפגיעה האופיינית הינה בעיקר באצבעות עצמן, אולם גם בשורש היד יכולה להיות פגיעה.

בנוסף חבלות למפרקים – ובעיקר שברים תוך מפרקיים – גורמות לנזק ניכר, ולכן שחיקת המפרק הפגוע, גם לאחר שהחלים השבר, צפויה להיות מהירה משמעותית מהשחיקה הטבעית. דוגמת קיצון לכך הינה השחיקה המפרקית כתוצאה משבר ללא איחוי של עצם הסירה – המובילה לשחיקה מהירה וקריסה של מפרקי שורש היד (Scaphoid Non-union Advanced Collapse – SNAC)

מהם הטיפולים לשחיקת מפרקים

על פי רוב הטיפולים הינם שמרניים – שילוב של משככי כאבים, נוגדי דלקת, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה ובמידת הצורך הזרקות סטרואידים.

לעיתים למרות טיפול מיטבי, המפרקים ממשיכים להשחק ומגיעים למצב שאינו מאפשר תפקוד תקין. במצבים אלו יש לשקול התערבות ניתוחית – כאשר עבור כל מפרק יש לשקול את האופציות הניתוחית – כריתה של המפרק, קיבוע של המפרק או החלפה שלו במפרק מלאכותי.

מאמרים בתחום

לקביעת תור השאר פרטים כאן