גנגליון – מה זה אומר ומה עליכם לעשות

מהו גנגליון?

גנגליון (Ganglion cyst) הינו הגוש השכיח ביותר בידיים. הגנגליון מופיע מתוך מפרקי שורש היד, ויכול לבוא לידי ביטוי בגב היד (דורסלי) או בחלק הכפי שלי שורש היד (וולארי).
הגנגליון הינו ציסטה המכילה נוזל,
היוצאת מתוך מפרק בשורש היד. חשוב לזכור כי לא מדובר על גידול, או גוש היכול להוות סכנה, ולמעשה ניתן לחיות עם גנגליון וולארי / דורסלי עד 120 שנה ללא כל מגבלה או בעיה.
למידע נוסף בדבר גנגליון וטיפולים לא ניתוחיים אפשריים – לחץ כאן
במידה וטיפול לא ניתוחי נכשל, ניתן לשקול ביצוע ניתוח.

מהו ניתוח לכריתת גנגליון?

במידה והגנגליון יוצר הפרעה משמעותית לאיכות החיים או מפריע קוסמטית, ניתן לשקול ביצוע כריתה שלו.
הניתוח לכריתת הגנגליון דומה באופיו בין אם מדובר בגנגליון וולארי או דורסלי, וההבדל העיקר בינהם הוא המבנים הנמצאים בסכנה בעת הניתוח, וכן סוג ההרדמה הדרוש לביצוע הניתוח.

גנגליון דורסלי:

הניתוח מבוצע בחדר ניתוח תחת הרדמה מקומית או תחת הרדמה מקומית + טשטוש. במהלכו ד"ר גרנות מבצע הרדמה מקומית של העור מעל הגנגליון הדורסלי, וכן מרדים את מעטפת המפרק ממנו נובע הגנגליון. לאחר מכן מתבצע חתך של העור מעל הגנגליון, הפרדת הגנגליון מהרקמות הסמוכות – גידים, עצבים תחושתיים, ומציאת שורש הגנגליון היוצא מהמפרק. מטרת הניתוח הינה כריתה של הגנגליון כולו, וכן כריתה של החלק מקופסית המפרק אשר ממנו יצא הגנגליון.
על פי רוב החתך העורי הינו מינימלי (כ- 3ס"מ) ומבוצע על גבי כפלי העור, העור נתפר בתפר תוך עורי נספג על מנת לוודא כי הצלקת הניתוחית תהיה כמעט בלתי נראית.
ישנה חשיבות לביצוע הניתוח תחת הגדלה (לופות) על מנת לוודא כי אין פגיעה במבנים החשובים העוברים בסמוך לגנגליון – עצבים תחושתיים שטחיים המספקים את העור מעל הגנגליון, וכן הגידים המיישרים העוברים בסמוך לגנגליון. בגמר הניתוח העור נתפר ומונחת חבישה על היד.

גנגליון

גנגליון וולארי:

מפאת מורכבות הניתוח, הניתוח מבוצע בחדר ניתוח תחת טשטוש או תחת הרדמה כללית. במהלכו ד"ר גרנות מבצע הרדמה מקומית של העור מעל הגנגליון הוולארי על מנת להפחית כאבים לאחר הניתוח. לאחר מכן מתבצע חתך של העור מעל הגנגליון, הפרדת הגנגליון מהרקמות הסמוכות – העורק הרדיאלי העובר צמוד לגנגליון, עצבים תחושתיים, ומציאת שורש הגנגליון היוצא מהמפרק. מטרת הניתוח הינה כריתה של הגנגליון כולו, וכן כריתה של החלק מקופסית המפרק אשר ממנו יצא הגנגליון.
על פי רוב החתך העורי הינו מינימלי (כ- 3ס"מ) ומבוצע אורכית בשורש היד, העור נתפר בתפר תוך עורי נספג על מנת לוודא כי הצלקת הניתוחית תהיה כמעט בלתי נראית.

גנגליון

מה הן התוצאות הצפויות לאחר ניתוח לכריתת גנגליון?

על פי רוב, מייד לאחר הניתוח ניתן ורצוי להתחיל להפעיל את האצבעות כולן – לטווחים מלאים. לאור כריתה של חלק ממעטפת מפרק שורש היד, החבישה בגמר הניתוח הינה חבישה מרופדת עבה, שמטרתה הפחתה של מידת התנועתיות של שורש היד על מנת להקל על הכאבים בעת הליך ההחלמה של מעטפת המפרק.
לאחר כשבועיים מהניתוח קצוות התפרים יוסרו, הפצע יבדק, ותופנה/י לפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לצורך שיפור טווח התנועה וחיזוק היד. אחוזי ההצלחה בניתוח גבוהים מאוד, ועל פי רוב הגנגליון לא חוזר ותפקוד היד חוזר לתפקוד מלא.

סיבוכים

למרות שמדובר על ניתוח פשוט, עדיין קיימים בניתוח סיכונים – העיקריים שבהם הינם הסכנה לזיהום מקומי, סכנה לפגיעה בעצבים תחושתיים מקומיים, גידים וכלי הדם העוברים בסמוך לגנגליון. מסיבות אלו כדאי שאת הניתוח יבצע מומחה לכירורגיה של היד ומיקרוכירורגיה המנוסה בניתוחים מסוג זה.

במידה וקיים חשד / ידוע על גנגליון – יש ליצור קשר עם ד"ר גרנות על מנת לתאם פגישה לצורך החלטה בדבר טיפול שמרני / ניתוחי

לקביעת תור השאר פרטים כאן