ניתוח תעלה קרפלית – כל המידע מפורט כאן

מהי תסמונת תעלה קרפלית?

תסמונת תעלה קרפלית (Carpal Tunnel Syndrome – CTS) הינה תסמונת המשתייכת למשפחה של תסמונות הכוללות לכידה של גידים ועצבים (כדוגמת אצבע הדק, תסמונת דה-קרווין ועוד).
התסמונת מתבטאת בתלונות של רדימות, פאראסטזיות ("נמלים"), חוסר תחושה ואף חולשה של היד – בפיזור אחד העצבים החשובים ביד – מדיאנוס.
למידע נוסף בדבר תסמונת תעלה קרפלית וטיפולים לא ניתוחיים אפשריים – לחץ כאן
במידה וטיפול לא ניתוחי נכשל, ניתן לשקול ביצוע ניתוח.

תסמונת תעלה קרפלית

מהו ניתוח לשחרור תסמונת תעלה קרפלית?

הניתוח לשחרור תסמונת תעלה קרפלית כרוך בחיתוך גג התעלה – הליגמנט הרוחבי (transverse carpal ligament) ושחרור העצב הלכוד.
הניתוח מבוצע בחדר ניתוח תחת הרדמה מקומית. במהלכו ד"ר גרנות מבצע הרדמה מקומית של העור מעל התעלה הקרפלית וכן מרדים את העצב הלכוד בתעלה לצורך הקלה על הכאבים. לאחר מכן מתבצע חתך של העור מעל התעלה וחיתוך לכל אורכו של הליגמנט על מנת להשיג שחרור מלא. על פי רוב החתך העורי הינו מינימלי (כ- 3ס"מ), והעור נתפר בתפר נספג על מנת לוודא כי הצלקת הניתוחית תהיה כמעט בלתי נראית.
ישנה חשיבות לביצוע הניתוח תחת הגדלה (לופות) על מנת לוודא כי אין פגיעה במבנים החשובים העוברים בסמוך לליגמנט – עצבים תחושתיים שטחיים המספקים את העור מעל התעלה, וכמובן העצב והגידים העוברים בתעלה עצמה. בגמר הניתוח העור נתפר ומונחת חבישה על היד.

מה הן התוצאות הצפויות לאחר ניתוח לשחרור תעלה קרפלית?

על פי רוב, מייד לאחר הניתוח ניתן ורצוי להתחיל להפעיל את האצבעות כולן – לטווחים מלאים. ישנה חשיבות מרובה להפעלה זו, על מנת למנוע הדבקויות בתעלה עצמה – בין הגידים לעצב ובין כלל המבנים לרקמת הצלקת שתיווצר.
לאחר כשבועיים מהניתוח קצוות התפרים יוסרו, ובמידת הצורך תופנה/י לפיזיותרפיה / ריפוי בעיסוק לצורך שיפור טווח התנועה. אחוזי ההצלחה בניתוח גבוהים מאוד, ועל פי רוב תסמונת תעלה קרפלית חולפת לחלוטין בעקבות הניתוח, וניתן לחזור לתפקוד מלא של היד.
במקרים בהם הניתוח הגיע בשלב מאוחר יחסית, וכבר התרחש נזק בלתי הפיך לשרירי היד – הצפי הוא להתאוששות איטית (עד שנתיים) של העצב התחושתי עם חזרה של תחושה טובה באצבעות (אולם לא מלאה), אולם אין צפי להתאוששות שרירים.
תסמונת תעלה קרפלית שייכת למכלול תסמונות הנוצרות כתוצאה מהתעבות של מעטפות (דוגמאות נוספות הינן תסמונת דה-קרווין, ואצבע הדק). לעיתים, גם לאחר טיפול מוצלח בתסמונת תעלה קרפלית יופיעו תסמינים של אחת המחלות הנוספות בקבוצה באצבעות אחרות. גורמי סיכון להופעה שכזו הינם מחלות ראומטיות, והופעה בגיל צעיר של התסמונת.

סיבוכים

למרות שמדובר על ניתוח פשוט, תחת הרדמה מקומית, עדיין קיימים בניתוח סיכונים – העיקריים שבהם הינם הסכנה לזיהום מקומי, סכנה לפגיעה בעצבים, גידים וכלי הדם המובילים לאצבעות, סכנה לשחרור לא מלא של התעלה הקרפלית וסכנה לפגיעה בסעיפי העצבים התחושתיים השטחיים.
מסיבות אלו כדאי שאת הניתוח יבצע מומחה לכירורגיה של היד ומיקרוכירורגיה המנוסה בניתוחים מסוג זה.

במידה וקיים חשד / ידוע על תסמונת תעלה קרפלית – יש ליצור קשר עם ד"ר גרנות על מנת לתאם פגישה לצורך החלטה בדבר טיפול שמרני / ניתוחי

לקביעת תור השאר פרטים כאן