שבר דיסטל רדיוס (Distal Radius Fracture) – טיפול שמרני או ניתוח – התייעצו עם מומחה כף היד

מהו שבר?

שבר יכול להתרחש בכל עצם בגוף, ומעבר לציון שם העצם השבורה, נהוג לתאר את השבר.
שבר יכול להיות פשוט במידה והוא מורכב משני חלקים, או מורכב (מרוסק) במידה וישנם יותר חלקים. שבר סגור במידה ולא היתה פגיעה בשלמות העור או פתוח במידה וקיימת פציעה של העור מעל אזור השבר.
שבר יכול להיות מסובך יותר על ידי מעורבות של מפרק סמוך בשבר (שבר תוך מפרקי).
לעיתים השבר הינו חלק מתמונה מורכבת יותר הכוללת בנוסף פגיעה ברקמה רכה, גידים, עצבים או כלי דם.

שבר דיסטל רדיוס

מהם הסימנים של שבר?

• סיפור של חבלה ליד (נפילה / מכה)
• כאבים
• נפיחות, שטפי דם
• אובדן תנועה
• יכול להיות מלווה בנימול או זרמים ביד
• יכולה להיות דפורמציה (עיוות) ברורה ביד

מהו הטיפול בשבר רדיוס מרוחק?

מטרת הטיפול בכל שבר הינה להחזיר את השבר לעמדה מקובלת, ולקבעו על מנת שהגוף יוכל להחלים בעמדה זו. הטיפול הראשוני במיון על פי רוב יהיה ניסיון שחזור של השבר תחת הרדמה מקומית / אזורית, וקיבועו בגבס. במידה והשחזור אינו מספק, או מורכבות השבר הבסיסית אינה מאפשרת שחזור כלל – קיימת אפשרות לשחזור השבר בניתוח. למידע נוסף אודות טיפול ניתוחי – הקש כאן.
לאחר השחזור ובהנחה שעמדת השבר מקובלת, המשך המעקב אחר עמדת השבר והטיפול בו יתבצע במסגרת המרפאה על סמך צילומי רנטגן.
מטרת הטיפול בגבס הינה לקבע את היד והמפרקים הסמוכים לשבר – על מנת להחזיק את השבר במקומו עד שיתאחה – לרוב למשך 5-6 שבועות.
ישנם סוגים שונים של גבס, החל מגבס POP (Plaster of Paris) – הגבס הסטנדרטי, דרך גבסים פלסטיים כדוגמת MagiCast – אותו ניתן להרטיב ואף לרחוץ איתו בים / בריכה, ועד סדים ייעודיים כדוגמת Woodcast העשויים שילוב פולימרי-עץ ומטרתם הגברת הנוחות לתקופת השימוש (אינם רחיצים).

בעת ביקורת מרפאתו של ד"ר גרנות ניתן לבחור את הגבס המתאים למצבו ודרישותיו של המטופל, כל זאת תוך הקפדה על שימור עמדת השבר לצורך השגת איחוי מיטבי.

שבר דיסטל רדיוס

מה התוצאה הצפויה לאחר קיבוע בגבס של שבר רדיוס מרוחק?

התוצאות של שבר רדיוס מרוחק תלויות בהרבה משתנים – ובינהם איכות העצם (אוסטיאופורוזיס לדוגמה), גיל המטופל (יכולת ההחלמה), מידת הריסוק של השבר, מידת המעורבות המפרקית של השבר. המטרה היא לנסות ולשחזר את תפקוד היד למצבה לפני הניתוח, אולם בדרך כלל ישנו אובדן מסויים של טווח תנועה. ההפרעה בטווח התנועה על פי רוב אינה מפריעה לתפקוד יום-יומי.
בעת ביקורת המרפאה יוכל ד"ר גרנות לפרט אודות המרכיבים הפרטניים של השבר ממנו סובל המטופל/ת, וההשלכות הצפויות לאחר החלמתו.

ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה והפעלה עצמית של היד

גם בזמן שהיד מקובעת בגבס, ותנועות שורש היד מוגבלות כמובן – ישנה חשיבות קריטית להפעלה של אצבעות היד, ומפרקים נוספים שאינם מקובעים כדוגמת המרפק והכתף.
מייד לאחר השבר והגיבוס ניתן להתחיל הפעלה עצמית של היד והאצבעות – כאשר האצבעות צריכות להגיע לטווח מלא (גם אם יש כאבים). התרגילים המופיעים כאן הינם תרגילים להשבת גמישות האצבעות – ויש להתחילם מיידית.
לאחר הביקורת הראשונה ד"ר גרנות ייתן הנחיות פרטניות על פי ממצאי הצילום ומצב המטופל/ת, ובהן הנחיות לריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה לגבי ההפעלה המותרת על פי הצורך.
לאחר הסרת הגבס (5-6 שבועות מיום השבר) בכפוף לצילום ביקורת, ניתן יהיה להתחיל הפעלה של שורש היד במסגרת פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק.
בעת הסרת הגבס אנו מצפי םלמצוא רגישות מועטה באזור השבר, אולם כאבים בעת הפעלה של המפרקים. לאורך תקופת הגיבוס מפרקי היד התקשחו – וכעת יש צורך להתחיל להפעילם מחדש. דבר זה הינו חלק מהליך ההחלמה, וצפוי להשתפר יחסית בזריזות.
על פי רוב, בתחילה ההפעלה תהיה עדינה – אקטיבית ואקטיבית נעזרת, כאשר בהדרגה ובכפוף להשגחת ד"ר גרנות תתווסף הפעלה משמעותית יותר – כולל פסיבית וכנגד התנגדות גוברת, כאשר לאחר 8 שבועות (בכפוף לביקורת ד"ר גרנות עם צילומים עדכניים) לרוב ניתן להתחיל להפעיל עומסים על היד לחיזוקה.
לאחר 3 חודשים מותרת חזרה לפעילות מלאה, כאשר לעיתים יש צורך בהמשך פיזיותרפיה / ריפוי בעיסוק לצורך המשך שיפור טווחי התנועה.
החלמה מלאה צפויה לאחר שנה מהשבר.

ניתוח שבר ביד שבר דיסטל רדיוס

במידה וקיים חשד / ידוע על שבר רדיוס מרוחק – יש ליצור קשר בהקדם עם ד"ר גרנות, על מנת שניתן יהיה לבצע בדיקה ולהחליט באם יש צורך בהתערבות ניתוחית

לקביעת תור השאר פרטים כאן